Luentomuistiinpanot
Kansainvälisen oikeuden luentomuistiinpanot
Riina-Maria Peltola 516764
Luento 6.9.
-
Kansainvälinen
yksityisoikeus ja julkisoikeus on yhdistynyt, muodostaen kansainvälisen
oikeuden
o
ei enää selvää
jakoa näiden välillä
-
Kansainvälinen
oikeus säätelee pääasiallisesti valtioiden välisiä suhteita
o
voi olla
vaikutuksia myös yksityisiin tahoihin (organisaatiot, yritykset ja valtioiden
kansalaiset)
§ ihmisoikeusrikkomukset ja muut kansainväliset
rikokset
Kansainvälisen oikeuden luonne
1) Heterogeeninen (genesis)
§ Kansainväliset instituutiota (joissa valtiot
osallisena), EU, kansainväliset sopimukset
§ Koostuu useista eri lähteistä
· alkuperä mm. valtioilta, kansainvälisiltä
yhdistyksiltä
2) Harhaoppinen (doxa)
§ Useita erilaisia lähestymistapoja
kansainväliseen oikeuteen
· monia eri tapoja tulkita
o
kehittyvät maat,
USA, Pohjois-Korea, Eurooppa
o
näyttää eriltä
eri taustoista tuleville henkilöille ja tahoille
· Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa tulita
kansainvälisenoikeuden doktriineja
· Kansainvälisen tuomioistuimen (ICJ) tuomarit
ovat lähtöisin eri maista (15 tuomaria)
· Useita eri kansainvälisiä oikeuksia, kuten
kansainvälinen rikostuomioistuin, kansainvälinen ihmisoikeustuomioistuin, -
merioikeus…
o
mahdollisuus
usein valita mihin tuomioistuimeen asiansa vie
§ usein toimivallat menevät päällekkäin ainakin
joiltain osin
§ Edes kaikki EU:n maat eivät ole
perustuslaillisia demokratioita, saati sitten kaikki maailman maat
· noin 40-80% maista perustuslaillisia
demokratioita, riippuen siitä kuinka tiukka määritelmä annetaan.
3) Pluralistinen
§ Moniarvoinen
§ Ei edes mahdollista saada kaikkia tulkitsemaan
sääntöjä samalla tavalla
§ Ei universaaleja nimiä
§ Ei mahdollista saada kaikkia tekemään kaikkea
samalla tavalla
§ Järjestelmä
· sopimukset ja normit
· tapaoikeus
· käytännöt ja toimintatavat
· vakinaistuneet tulkinnat
· elimet ja organisaatiot
§ Sääntöjen yksityiskohdat voidaan usein päättä
alueellisesti
· eri puolilla maailmaa on hyvin erilaiset
tilanteet
o
tismalleen sama
tapa ei voi soveltua joka paikkaan
4) Fragmentoitunut v. yleinen
§ Kaikki osa-alueet erillisiä oikeudenaloja vai
kaikki osana kansainvälistä oikeutta?
§ Eri toimielimet näkevät saman asian hyvin eri
tavalla (esimerkiksi ympäristön suojeleminen)
§ yleiset ydinsäännöt, doktriinit yms. tekevät
kanainvälisestä oikeudesta yleisen (generalism)
· periaatteita, jotka ovat osa kaikkea
kansainvälistä oikeutta
· toiminta-alue kaikille sama
§ Fragmentoituminen ei välttämättä ole huono
asia
· Voi olla hyvinkin tarpeellista
nyky-yhteiskunnassa
· Asiantuntijat ovat hyvin kaukana toisistaan,
joten kenelläkään ei ole täyttä ymmärrystä siitä mitä jollain toisella alueella
tapahtuu
o
ison
kokonaisuuden hahmottaminen vaikeaa, perusperiaatteet vaikeasti havaittavissa
§ Vaikkakin eri osa-alueilla on hyvin eri
säännöt, on syvemmällä tasolla kuitenkin löydettävissä yhteinen ydin
Ovatko ihmisoikeudet universaaleja?
-
Kyllä ja ei
o
Ne ovat levinneet
ympäri maailmaa
o
Kaikki ihmiset
kaikissa maailmankolkissa eivät siltikään saa niitä osakseen
o
Edelleen
enimmäkseen eurooppalainen illuusio
-
Vaikka
ihmisoikeudet on julistettu lähes joka maassa, kyseessä ei ole laki eikä ihmisoikeuksia
voida näin ollen pakottaa noudatettaviksi
Doktriinit
-
Kansainvälisen
tuomioistuimen perussääntö artikla 38, Kodifikaatio lähdeopista
o
mihin lähteitä
tuomioistuin voi käyttää
o
Ensisijaiset
lähteet
§ kaikki lähteet ovat yhtä vahvoja oikeudessa
§ sopimukset
· kahden valtion väliset tai useiden valtioiden
väliset (bileteral & multilateral)
§ kansainvälisen oikeuden yleiset tavat
(periaatteet, jotka on hyväksytty käytännössä lakeina)
§ yleiset oikeusperiaatteet
o
Toissijaiset
lähteet
§ Voivat täydentää argumentaatiota
§ eivät ole sitovia
§ ennakkotapaukset
· käytännössä tapaoikeus on tehnyt
ennakkopäätöksistä enemmänkin ensisijaisen lähteen, vaikkakin on selvästi
ilmaistu, että tuomioistuimen päätös on sitova vain riidan osapuolten välillä
o
Kohtuus
o
Tuomioistuimen on
tuomittava oikeudenmukaisesti ja reilusti (art. 38(2))
§ ex aequo et bono
· Natsikokemukset à
ei oikeudellista termiä natsien rikoksille, joten keksittiin uusia, jotta
oikeus toteutuisi
· tapaoikeuden määritelmä kohtuudesta
(epäjohdonmukainen, oikeus ja kohtuus vai kiistaton?)
· Tuomioistuimella on mahdollisuus olla
noudattamatta lakia, jos sen on syytä epäillä siitä johtuvaa lopputulosta
o
epäoikeudellinen
argumentaatio sallittua
-
Tapaoikeuden
luominen kansainvälisessä oikeudessa artikla 38(1(b))
o
Yleinen käytäntö
= valtioiden käytäntö
§ Johdonmukaisuus/yhtenäisyys
· sinnikäs vastustaminen
o
jokin valtio ei
hyväksy
o
se, että yksi
valtio ei hyväksy käytäntöä, ei tarkoita ettekö kyseistä sääntöä enää olisi à ei vaadita 100% yhdenmukaisuutta
§ Kesto
§ Yleisyys
· kokonaisuudessa merkittävä määrä toimijoita
luo yleisyyden
· Tilannekohtaista, mikä määrä lasketaan
merkittäväksi
o
On hyväksytty
lakina
§ Opinion Juris
a. Hyväksytty lakina
b. Kansainvälinen tapaoikeus
-
ICJ 1951 Anglo-Norwegian Fishers UK v NOR
o
Britannialaiset
kalastajat tulivat Norjan rannikon läheisyyteen kalastamaan
§ Merioikeuden mukaan ainoastaan 3 mailia
vedestä voidaan vaatia itselleen suvereeniuden perusteella (meren vapaa
käyttöoikeus, freedom of the sea)
o
Norjalaiset
kalastajaset eivät pitäneet, kalakannat eivät ole loputtomat
o
Norjalaiset
väittivät, että brittien toiminta tuhoaa heidän kalastuskulttuurinsa,
kalastajien talouden jne.
§ Norjan valtio ilmaisi jatkuvasti ja
virallisesti sinnikästä vastustusta (presistent objector) Briteille heidän
toiminnastaan
§ ICJ vahvisti doktriinin poikkeuksena KV
tapaoikeuden sitovuuteen
§ Ratkaisu olisi kohtuuton maantieteellisen
erityislaatuisuuden, kalastuksen, historiallisten ja taloudellisten tekijöiden
kannalta, jos ratkaistaan Brittien hyväksi
o
Yhdysvallat
käyttää persistent objector doktriinia perustellessaan esim.
rikosoikeudellisiin sopimuksiin sitoutumattomuutta
Luento 11.9.
Kansainvälisen oikeuden yleiset periaatteet, lähteet ja sopimukset
-
Itsenäiset valtiot solmivat sopimuksia, yleissopimuksia
yms. toisten itsenäisten valtioiden kanssa (sekä itsenäisten ei valtiollisten
organisaatioiden kuten Punainen risti kanssa)
o
Valtiosta riippuen voi olla tärkeämpää
miellyttää lobbaajia kuin poliitikkoja, jotta soppimuset toimivat
§
riippuu siitä, kummilla on enemmän valtaa
valtiossa
YK:n tunnistamat yleiset periaatteet
-
Vastuu aiheutetuista vahingoista
(vahingonkorvausperiaate)
-
Retrospektiivisyyden kielto
(taannehtivuuskielto)
-
Res judicata
o
kaksoisrangaistavuuden kielto, kun rikosasia
on kertaalleen päätetty, ei samasta asiasta voida nostaa uudelleen syytettä
-
Bona fides
o
vilpitön mieli à hyvässä uskossa
toimiminen
-
Pacta sunt servanda
o sopimukset
on pidettävä
-
rebus sic stantibus
o
poikkeus pacta sunt servandaan, perustavanlaatuinen
muutos olosuhteissa
-
Ex aeque et bono (tasavertaisuuden periaate)
-
Jus cogens (ehdoton sääntö, aina ja
kaikkialla voimassa oleva sääntö)
o
Sopu Wienin yleissopimuksen art. 53
o
ehdottomat normit (kumoamaton)
§
ei voida muunnella tai muuttaa
o
Lista normeista, joista ei voi tehdä
sopimusta
o
17 normia
§
kidutuksen ja ihmisiä halventavan kohtelun
kielto
§
orjuus tai ainakin orjakaupan kielto
§
rikokset ihmisyyttä vastaan (kansanmurha)
§
pacta sunt servanda
§
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteet
-
Equity
o
kohtuus
o
=/= ex aequo et bono
-
North Sea Continental Shelf ICJ 1969 Saksa
v. Tanska, Alankomaat
o
kiista mannerjalustasta
o
Saksa halusi enemmän kuin Tanska ja Alankoot
oli myöntänyt (pacta sunt servanda)
§
Lisäys olisi päästänyt Saksan öljy ja kaasu
alueille
·
Asia vietiin kansainväliseen tuomioistuimeen
·
laajennus myönnettiin equity (kohtuus,
oikeudenmukaisuus) periaatteen perusteella
Valtio
-
Määritelmä: 4 kriteeriä, jotta voi
kvalifioitua valtioksi
1.
laillisesti määritellyt valtion rajat
o
toisinaan tästä voi tulla kiistaa
o
rajasopimukset ovat vaikeimpia muodostaa ja
muuttaa
§
usein sotien kautta
2.
rajattu alue
o
pysyvyys
o
valtiolle määritellyt alueet, kuten maat,
meret, ilmatila
3.
Pysyvä väestö
o
paimentolaiskansat?
§
Intiaanit, saamelaiset…
§
myös paimentolaiskansat voivat kelvata pysyväksi
väestöksi, kunhan he palaavat samalle tietylle alueelle (kyseiseen valtion)
§
à YK:n päätös koskien Saharaa
4.
Tehokas valtiovalta
o
Kykenee täyttämään velvollisuutensa valtiona
o
Voidaan ottaa haltuun oikeuksia (hallitus)
o
Kyky olla osallisena kansainvälisissä
suhteissa
§
Onko mahdollista delegoida jollekin toiselle
·
esimerkiksi Monako on delegoinut jotain
oikeuksiaan Ranskalle
-
Kriteerit haaste kehitysmaille
-
Kun kaikki 4 kriteeriä täytetty on kyseessä
suvereeni valtio à oikeudet ja
velvollisuudet
o
voi puolustaa kansaansa rajojen sisällä
-
Muiden valtioiden tunnustamista ei enää
tarvita
-
Secession (eroaminen)
o
valtion alueen eroaminen
o
valtiosta irtautuu alue, joka siirtyy osaksi
toista valtiota
§
esim. Krimi
-
Succession (Valtion seuraanto)
o
Vanhan valtion valta siirtyy seuraaja
valtiolle
§
Neuvostoliitto ßà Venäjä
o
Seuraajan on toteutettava vanhat sopimukset
-
YK:n peruskirjan art. 1 ja 2
o
Tarkoituksena riitojen rauhanmukainen
selvittäminen
o
Valtion (vahingon)korvausvelvollisuus, jos
ei kykene tähän
§
esim. sotakorvaukset
Valtoin toimivalta
1. säätää lakeja
2. toimeenpanna
3. tuomita/tuomioistuinjärjestelmä
-
Toimivallan perustat:
o
Alueellisuus
§
Aktiivinen
·
Teko on lähtöisin valtion alueelta
§
Passiivinen
·
Tapahtuman aiheuttama reaktio aiheutui
valtion alueella
o
Henkilö
§
Henkilö on valtion kansalainen
o
Sopimusperustainen
o
Universaali
§
Kuka vain voi käyttää toimivaltaa asiassa
joka rikko jus cogenia
§
terrorismi, piratismi
o
extraterritoriaalinen
§
rajat ylittävä toimivalta
§
ympäristöasiat
§
sotilaalliset tukikohdat toisessa valtiossa
Meri
-
kansainvälisiä vesiä koskee samat
velvollisuudet ja oikeudet kuin maatakin
o
tukikohdat, lahdet, satamat…
-
Alueellinen meri
o
12 mailia
o
suvereenia aluetta
§
viaton kauttakulku
·
oikeus kulkua läpi, mutta ei jäädä
norkoilemaan, esimerkiksi tutkimaan tai kalastamaan
§
UNCLOAS
·
YK:n merioikeusyleissopimus
·
sotilaallisten alusten on annettava ilmoitus
§
Yksinomainen talousvyöhyke
·
200 meripeninkulmaa rannikosta
§
Avomeri
§
syvämeri
-
La Grand Case, Saksa v.
USA, ICJ 1999
o
2 poikaa, äiti saksalainen, isä amerikkalainen,
muuttaneet Saksasta hyvin nuorina (eivät edes puhuneet saksaa)
o
Ryöstivät pankin Amerikassa à Arizonalla oli
toimivalta (kyseessä ei ollut liittovaltion asia)
o
Valtiolle, josta henkilöt ovat kotoisin,
pitäisi antaa ilmoitus, jos sen kansalainen on pidätettynä tai syytettynä
§
Saksa ei saanut ilmoitusta, pojat oisivat
voineet olla Amerikan kansalaisia (asuneet siellä suurimman osan elämästään,
puhuivat täydellistä englantia...)
à Saksa vei jutun
Kansainväliseen tuomioistuimeen
o
USA sanoi noudattaneensa sen kansallista
lakia
§
Kansallinen laki ei voi olla syynä olla
noudattamatta kansainvälistä oikeutta
à Saksa voitti
o
Elämälle ei voi asettaa rahallista arvoa
§
Pojat olivat jo kuolleet
(kuolemanrangaistus)
o
On vaadittava jotakin, jos asian vie
oikeuteen
à Vakuutettava että
asia ei toistu
à Anteeksipyyntö
o
Vaikutus: nykyään heikommatkin valtiot
voivat vedota tähän ennakkotapaukseen pelastaakseen valtioidensa kansalaisia
-
Trail Smelter, USA v. Kanada
välimiesmenettely 1941
o Sic
Utere tuo (ut alienum non leadas)
§
poikkeus toimivallan sääntöihin
§
et saa aiheuttaa merkittävää vahinkoa
toiselle
§
kohtuus, oikeudenmukaisuus
-
Temple Case, Kambodzha v.
Thaimaa ICJ 1962
o
Sopimus näiden kahden valtion välillä
valtion rajoista
§
rajalinja seurasi vedenjakaja rajaa, mutta
teki kaarron temppelin kohdalla
§
YK à molemmilla puolilla mielenkiintoisia
argumentteja, mutta pacta sunt servanda sopimus pitää
Luento 18.9.
Kansainväliset organisaatiot
-
YK
o
USA vähentämässä panostaan (tällä hetkellä
n. 22% YK:n rahoituksesta peräisin USA:lta)
o
pääasialliset organisaatiot
§
Huoltohallintoneuvosto,
turvallisuusneuvosto, yleiskokous, Talous- ja sosiaalineuvosto, Kansainvälinen
tuomioistuin, sihteeristö
o
Itsenäiset valtiot ovat tasavertaisia (ääni
on samanarvoinen jne.)
§
eriarvoisia turvallisuusneuvostossa à pysyvät jäsenet
·
voivat tehdä muita sitovia päätöksiä, jos
kaikki pysyvät jäsenet yhtä mielisiä
o
voi sitoa jäsenvaltioiden lisäksi maita,
jotka eivät ole jäseniä
·
On olemassa periaate, että on oltava 5
enemmän tasa-arvoista valtiota, jotka voivat velvoittaa muita estääkseen sotia
o
nopeissa kansainvälistä turvallisuutta
uhkaavissa tilanteissa voitava toimia nopeasti ja tehokkaasti
o
Sopimusten johdannot eivät ole sitovia
§
auttavat sopimusten ja sen sanojen
tulkinnassa
o
Tavoitteita
§
Välttää sotia, vahvistaa perustavanlaatuisia
ihmisoikeuksia, valtioiden on kohdeltava toisiaan kuten hyvää naapuria
o
Koordinointi ja kommunikointi eri toimijoiden
välillä on vaikeaa, saattaa olla samoja intressejä samassa asiassa, mutta ei
mitään hajua siitä, että toiset ovat työskentelemässä myös asian parissa
§
Valtavan kokoinen organisaatio
§
Eri intressejä ja periaatteita
§
Henkilökunta on kotoisin eri maista jne.…
§
Instituution sisäinen ja ulkoinen kilpailu
·
kilpailua esim. rahoituksesta
o
Kansainvälinen oikeushenkilö
o
YK:n peruskirjan valta-asema art. 103
§
Peruskirjan velvoitteet ovat muita vahvempia
·
ristiriitatilanteessa muiden sopimusten
kanssa peruskirja voittaa
-
IMF (Kansainvälinen valuuttarahasto)
o
Rakenteelliset uudistukset
o
Lainsäädäntö
o
Varojen hoito
o
Valtion valuutan tukeminen
§
koskee usein kehitysmaita
-
Corfu channel UK v. Albania
ICJ 1949
o
UK alukset väijyivät ympäri Välimerta,
lähellä rantaviivoja (aluevesillä)
§
UK:n tehtävänä turvan ja rauhan
ylläpitäminen toisen maailmansodan jälkeen
§
Kärsivät tietoa
o
Albania yritti protestoida, jotta UK
ilmoittaisi milloin he ovat tulossa
§
Koki brittien alusten läheisyyden uhkana
§
UK sivuutti pyynnön, heidän mukaansa he
olivat kanisanvälisillä vesillä eivätkä tarvitse lupaa
o
UK sota-alus osui merimiinaan, Albania näki
tapauksen, mutta ei tullut auttamaan
§
UK oli tapahtuman sattuessa kansainvälisillä
vesillä
§
UK alkoi poistamaan miinoja tämän jälkeen
kerätäkseen todisteita
§
Albania kielsi heitä tulemasta rantaan
§
Viaton kauttakulku
·
myös sota-aluksia koskee viaton kauttakulku,
mutta heidän on oltava viattomia
o
viattomuus täytyy näyttää, esimerkiksi
kanuunat suunnattu ylöspäin, jotta voidaan havaita, että niillä ei olla
ampumassa, sukellusveneiden on noustava pintaan
·
Jos keräät jotakin ei olla vain viattomasti
kulkemassa läpi à kyseessä ei ole
viaton kauttakulku
§
ei oikeudellista pakkoa ilmoittaa ennakkoon
läpi kulustaan tai odottaa lupaa
o
UK loukkasi Albanian suvereeniutta
kerätessään miinoja
o
Albania rikkoi kansainvälistä oikeutta
enemmän toimiessaan vastoin perustavanlaatuista ihmisyyden huomioon ottamista (elementary considiration of
humanity)
§
miinojen asettaminen vesiinsä, ei antanut
sitä tiedoksi eikä varoittanut siitä muita, eikä auttanut UK:ta, kun he osuivat
miinaan
§
Albania väitti, että he eivät tienneet
miinoista (selvisivät lopulta saksalaisiksi), mutta tuomioistuimen kanta oli,
että heidän olisi pitänyt tietää à tehokas kontrolli (effective control), yksi
osa suvereeniuutta, valtion on vastuussa omista alueistaan
o
UK voitti jutun
§
UK hallitus otti itselleen joitain Albanian
varallisuutta, jota heillä oli Britannialaisissa pankeissa vakuudeksi (Albanian
täytyi maksaa 2 miljoonaa UK vahingonkorvauksena)
-
YK:n merioikeusyleissopimus
o
perustuslaki?
§ packed
deal
·
monta ongelmaa yhdistetty osaksi yhtä
pakettia
§
ei varaumia, kaikki hyväksyttävä kerralla
tai ei ollenkaan
·
pitäisi olla mahdollista tehdä varaumia,
itsenäisellä valtiolla tulisi olla mahdollisuus päättää mitä he hyväksyvät ja
mitä eivät à doctrine of
reservation
o
sopimukseen pääsy olisi kestänyt muuten
liian kauan
o
Wienin sopimuksessa ei pakettidiiliä estävää
artiklaa
§
Tasapaino saavutettu vaihtokaupoilla
§
Tärkein sopimus, joka säätelee merenkäyttöä
o
Myös yksityisellä sektorilla intressejä
§
vaikutusta teollisuusmaihin, joiden
yritykset olivat investoineet syvän meren miinoihin
·
yksityistä rahaa, investointeja ja
teknologiaa mukana
o
Ratifiointi
§
Sopimuksen ratifiointi valtion hallituksessa
tavalla, millä valtion valtionsääntö määrää
o
M/V Saiga ITLOS (Kansainvälinen
merioikeustuomioistuin) 1999
§
merellä tankkaaminen
·
vältetään tullit, verot, kontrolli
·
säästää aikaa
·
aluksia ei valvota (esimerkiksi ympäristö
asioissa)
o
Valtio, jonka lipun alla alus seilaa pitäisi
valvoa
§
ei oikein mahdollisuuksia valvoa
o
Pitäisi käydä kotisatamassa säännöllisillä
tarkastuksilla
o
Jos eivät käy tai eivät pääse tarkastuksesta
läpi, eivät saa enää seilata kyseisen lipun alla
o
Saint Vincent & Grenadiinit v. Guinea
§
YK:n merioikeusyleissopimus art. 55
§
Guinealla on yksinomainen talousvyöhyke
·
muilla valtioilla oltava kalastuslupa
·
Saigan takia menettävät rahaa, kun alukset
eivät tule heidän satamiinsa
§
Kuka aluksesta vastuussa ja kehen ottaa
yhteyttä?
·
miehistä, omistaja, johto…?
o
kaikki kotoisin eri maasta
§
Guinean partiomiehet nousevat Saigaan sen
jälkeen, kun he ovat pyytäneet tätä pysähtymään (heidän sisäisillä vesillään)
·
ammuskelevat ennen kuin he suostuvat
pysähtymään ja pidätys tehdään
o
excessive use of force
·
Talousvyöhykettä koskevia kysymyksiä ei
käsitelty
o
à non liquet
§
Kansalaisuus tulee sen perusteella missä
maassa on rekisteröity oikeushenkilöksi
1.
à rekisteri perusteinen
2.
à todellinen yhteys
·
esimerkiksi missä toimisto sijaitsee, mistä
maasta miehistö on kotoisin…
3.
ei kansalaisuutta à jonkun pitäisi olla
mahdollisuus ottaa se
·
diplomaattinen suojelu (tässä tapauksessa
M/V Saiga sai sen Grenadiineilta)
-
Gabcikovo–Nagymaros
dam, Slovakia v. Unkari ICJ 1997
o
jokivesien käyttö
o
oikeudenmukainen ja tehokas käyttö
o
Kansainvälinen ympäristöoikeudellinen
ennakkotapaus ICJ:ltä?
§
ICJ suoritti katselmuksen
§
Ympäristövaikutukset (EIAs)
à ICJ ei ottanut
kantaa ympäristövaikutuksiin
o
Rebus sic stantibus = olosuhteiden
olennainen muuttuminen
§
ei päde, vain poliittiset muutokset
o
Pacta sunt servanda
§
molemmat osapuolet rikkoneet sopimusta
§
Slovakia ei toiminut alkuperäisten sopimuksen
mukaan padon rakentamisessa
o
Osapuolet ovat velvollisia jatkamaan neuvotteluja
hyvässä hengessä
Luento 20.9.
Kansainvälinen ihmisoikeus laki
-
Ihmisoikeudet ovat universaaleja,
samanarvoisia kaikille
-
Eivät ole staattisia
o
kehittyvät jatkuvasti
o
kasvavat ja laajentuvat
-
Peräsin moraalista, arvokkuudesta ja
etiikasta
-
Sekä oikeuksia että velvollisuuksia
o
eivät ole velvoittavia, ellei ole
kansainvälisessä sopimuksessa, jonka valtio on ratifioinut
o
Valtioilla velvollisuus kunnioittaa ihmisoikeuksia
o
kaikki yksilöt ovat oikeutettuja nauttimaan
ihmisoikeuksista
-
On helppo ylläpitää kuvaa valtiosta, joka
kunnioittaa ihmisoikeuksia, vaikka ei todellisuudessa kunnioittaisi niitä
-
Ihmisoikeudet ovat universaaleja ja
luovuttamattomia; näkymättömiä; toisistaan riippuvia ja toisiinsa liittyviä
-
Tasa-arvon periaate
-
Ihmisoikeuksien hierarkia
o
Ensimmäisen sukupolven (kansallis- ja
poliittiset oikeudet)
§
universaaleja
§
oikeus elämään, kidutuksen kielto…
o
Toisen sukupolven (sosiaaliset ja
taloudelliset oikeudet)
§
oikeus työhön, oikeus koulutukseen…
o
Kolmannen sukupolven (kollektiiviset
oikeudet)
§
oikeus puolustaa ympäristöä, oikeus
kehitykseen…
Yksilö kansainvälisessä oikeudessa
-
yksilöllä on ääni
-
YK:n peruskirja art. 55, 56
-
Art. 2(7) – Mikään peruskirjan määräys ei
oikeuta YK:ta puuttumaan maan sisäisisiin asioihin
o
Ihmisoikeuksia on helppo loukata tämän takia
o
iso este ihmisoikeuksille
YK:n ihmisoikeus toimielimet
-
Ihmisoikeusneuvosto
o
47 valtiota
o
Valitaan 3 vuoden toimikausiksi
o
antaa suosituksia maille
§
ei voi velvoittaa
o
julkaisee raportteja, lisää tietoisuutta, järjestää
koulutusta jne.
o
Vapaaehtoisjärjestöjä ja muita
§
esim. kansalaisjärjestöt
o
Raportoi suoraa YK:n yleiskokoukselle
o
Antaa yleismaailmallisen määräaikaistarkastuksen
-
YK:n yleiskokous
-
Turvallisuusneuvosto
-
YK:n pääsihteeri
-
Kansainvälinen tuomioistuin
-
Kansainvälinen työjärjestö
-
YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö
-
YK:n Lähi-idässä olevien
palestiinalaispakolaisten avustus- ja työelin
-
Tuomioistuimet
-
Kansainvälinen rikostuomioistuin
Ihmisoikeus
instrumentit
-
Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus,
YK:n kidutuksen vastainen komitea, Lapsien oikeuksien sopimus, vammaisten
henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus…
o
merkittäviä kansainvälisten ihmisoikeuksien
välineitä
o
Suomi ratifioinut suuriman osan näistä
-
YK:n sopimusten toimielimiä
o
YK:n ihmisoikeuskomitea
o
YK:n kidutuksen vastainen komitea
-
Kaikki sopimusten toimielimiä (paitsi SPT)
o
Ottavat vastaan ja tarkastelevat
jäsenvaltioiden antamia raportteja
o
Antavat päätelmistä suosituksia auttaakseen
valtioita toteuttamaan heidän velvollisuutensa
o
Kehittää yleisiä kommentteja/suosituksia
sopimusehtojen tulkinnasta, sekä aineellisoikeudellisia että
menettelyoikeudellisia
Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus
-
Johdanto
-
30 artiklaa
o
Perus käsitys ihmisarvosta, tasa-arvosta ja
veljeydestä
o
yksilön oikeudet
o
perustavanlainen laillisuus ihmisoikeuksille
o
Yksilön oikeudet suhteessa yhteisöön
o
Perustuslailliset vapaudet
o
Taloudelliset, sosiaaliset ja kulttuuriset
oikeudet
o
rajoitukset
o
ei sitova väline
o
”kaikkien kansojen ja kaikkien kansakuntien
tavoiteltavaksi yhteiseksi ohjeeksi”
o
käännetty yli 500 eri kielelle
Kansainvälisiä ihmisoikeuksia koskevat perussopimukset, 1966
-
Oikeudet ovat yhteydessä toisiinsa
-
Erilaisia, mutta kaikki yhtä tärkeitä
-
KP- oikeudet (kansalais- ja poliittiset
oikeudet)
o
välitön vaikutus (käytettävissä)
o
Voimakkaammat täytäntöönpano mekanismit
-
TSS-oikeudet (taloudelliset, sosiaaliset ja
sivistykselliset oikeudet)
o
edistyksellinen oivallus (vaatii resursseja)
o
Geneven sopimus sotavankien kohtelusta on
mahdollista soveltaa välittömästi
-
Jos rikot jotain ihmisoikeutta, mutta koitat
saada apua tämän ihmisoikeuden toteuttamiseksi, kyseessä ei ole kyseisen
ihmisoikeuden rikkomus
-
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva
yleissopimus, 1966
o
oikeudellisesti sitova
o
Astui voimaan 1976
o
172 osallista
o
oikeus kansalaisaloitteeseen
-
Taloudellisia, sosiaalisia ja
sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus, 1966
o
oikeudellisesti sitova
o
Astui voimaan 1976
o
169 osallista (USA ei osallinen)
o
Ei mahdollisuutta kansalaisaloitteeseen tai
valtioiden väliseen valitukseen
§
tämä ennen valinnaista lisäpöytäkirjaa (23
osallista)
-
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva
yleissopimus
o
Osa 1 – Itsemääräämisoikeus
o
Osa 2 – Periaatteet
o
Osa 3 – Aineellisoikeudelliset oikeudet
o
Osa 4 – Ihmisoikeusneuvosto
o
Osa 5 – Ei puuttumista YK:n operaatioihin
o
Osa 6 – Tekninen osuus
-
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva
yleissopimuksen valinnainen pöytäkirja
o
Valinnainen pöytäkirja 1966
§
loi ihmisoikeusneuvoston?
§
116 osallista
§
78 – ei toimia (UK, USA, Kiina)
§
Suomi allekirjoitti 1967, ratifioi 1975
o
Toinen valinnainen pöytäkirja (1989)
§
kuolemanrangaistuksen kielto
§
85 osallista
§
110 ei toimia (mukaan lukien USA, Venäjä,
Kiina, Intia, Israel)
§
Suomi allekirjoitti 1990, ratifioi 1991
o
Taloudellisia, sosiaalisia ja
sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus
§
Osa 1 – Itsemääräämisoikeus
§
Osa 2 – Periaatteet
§
Osa 3 – Aineellisoikeudelliset oikeudet
§
Osa 4 – Raportointi
§
Osa 5 – Tekninen osuus
Alueelliset ihmisoikeus sopimukset
-
Euroopan ihmisoikeussopimus 1950
-
Amerikan ihmisoikeussopimus 1969
-
Afrikan peruskirja ihmisten ja kansojen
oikeuksista 1981
-
Afrikan peruskirja lasten oikeuksista ja
hyvinvoinnista 1990
-
Amerikan valtioiden yleissopimus naisiin
kohdistuvan väkivallan ehkäisemisestä, siitä rankaisemisesta ja sen
poistamisesta 1994
-
Euroopan sosiaalinen peruskirja 1961
(uusittu 1996)
-
Kansalaisten vähemmistöjen suojelemista
koskeva puiteyleissopimus 1995
Euroopan ihmisoikeussopimus 1950
-
oikeudellisesti sitova
-
37 osallista
-
16 lisäpöytäkirjaa
-
täytyy soveltaa myös kansallisella tasolla
-
Art. 1 – Velvollisuus kunnioittaa
ihmisoikeuksia
-
Osa 1 – oikeudet ja vapaudet
-
Osa 2 – Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
-
Osa 3 – Sekalaisia määräyksiä
-
Rajoitukset
o
lainmukainen
o
Tarpeellinen demokraattisessa yhteiskunnassa
o
60 400 vireillä olevaa juttua, 1735
annettua tuomiota 31.08.2018 mennessä
Luento 26.9.
kansainvälinen humanitaarinen laki
-
pienemmän pahan
laki
-
universaaleja
lakeja
-
Sodan lakeja
o
tavoitteena saada
sodasta sivistyneempää
-
tarkoituksena
rajoittaa sotaa
-
tasapaino
sotilaallisten välttämättömyyksien ja inhimillisyyden välillä
-
Ei suojaa kaikkia
o
tappaminen on
sallittua
-
koittaa rajoittaa
sodan vaikutuksia
o
suojelee niitä,
jotka eivät ole, tai eivät enää ole, osallisia sotatoimiin
-
Jus ad bellum ja jus in bello
o
Jus in bellum
(voiman käyttö, YK:n peruskirja)
§ rajoittaa valtioiden keinoja voimatoimiin
§ Sodan oikeutus (itsepuolustus, UNSC päätökset)
o
Hus in bellum (laki
sodan aikana, IHL)
§ hallinnoi tapaa, jolla sotaa käydään
§ Ei keskity sodan syihin tai sodan
laillisuuteen
§ Tavoitteena rajoittaa sodasta johtuvaa
kärsimystä
§ säätelee vain niitä osia sodasta, joilla on
liitoksia humanitaarisuuteen
IHL todellisuudessa
o
erimielisyyttä
siitä miten IHL:n yksittäisiä normeja tulisi soveltaa
o
erimielisyyksiä
IHL:n luonteesta
o
erimielisyyttä
siitä onko ihmisoikeuslailla oikeutta olla osa IHL:lää
Dualismin todellisuus
o
Erityistuomioistuin
Sierra Leoneen, Syyttäjä vastaan Moninina Fofana ja Allieu Kondewa
o
ICJ Advisory
opinon Ydinaseiden käyttöön ja niiden käytön uhkaan
Historia
o
Vain sotaa
(antiikin aika – 1800)
o
Sota valtioiden
politiikan käyttö tapana (1800-1900)
o
Neo-Just war)
(1919- nykypäivä)
IHL:n rajoitukset
o
ei kiellä väkivallan
käyttöä
o
ei voida suojella
kaikkia, joita aseelliset konfliktit koskettavat
o
Ei tee mitään
eroa sen perusteella mikä on konfliktin tarkoitus
o
Ei estä osapuolta
voittamasta vihollista: edellyttää että konfliktin osapuolilla on rationaaliset
tavoitteet ja että ne tavoitteet eivät ole ristiriidassa IHL:n kanssa
-
Sotilaalliset
välttämättömyydet
o
Sekä sallii että
rajoittaa
o
Oikeuttaa ne
tavat, joita ei ole lailla kielletty
o
Kiellettyä
määrätä niin, että ei saa jäädä lainkaan selviytyjiä, uhata tällaisella
käytännöllä tai suostua tämän tyyppisiin toimiin
-
Humanitaarisuus
o
Ei voimassaolevaa
periaate
o
ei Trump-kortti
o
Kaikenlaiset
sotilaalliset operaatiot edellyttävät humanitaarisuuden huomioon ottamista,
jopa ne, jotka ovat sopimusten ulkopuolelle joihin valtio on sitoutunut
-
Erilaisuus
o
Konfliktin
osapuolten on jatkuvasti erotettava siviilit ja taistelijat. Hyökkäykset voivat
kohdistua ainoastaan taistelijoihin. Hyökkäyksiä ei saa kohdistaa siviileihin.
o
Siviilien
koskemattomuus hyökkäyksiltä ja sotavoimien kanavointi vain sotilaallisia
objekteja kohti
o
Pakottaa
komentajan käyttämään varovaisuustoimenpiteitä hyökkäyksissä, esimerkiksi antaa
ennakkovaroituksia yms.
o
Vaatii sotijoita
erottelemaan itsensä siviiliväestöstä
o
Vaatii
taistelijoita erottumaan uniformuilla tai muilla näkyvillä merkeillä
o
Siviilejä kohtaan
hyökkääminen on kiellettyä
o
Siviilikohteisiin
hyökkääminen on kiellettyä
o
Aseiden käyttö,
jolla ei voi erotella siviilejä tai siviilikohdetta ja sotilaskohteita on kielletty
o
Hyökkäys, joka
epäonnistuu erottelussa, katsotaan harkitsemattomaksi/summittaiseksi hyökkäykseksi
-
Suhteellisuus
o
ICRC Customary
IHL study rule 14 (Punaisen ristin kansainvälinen komitea)
o
Pyrkii
vähentämään vahinkoja sivulliskohteilla hyökkäyksissä
o
Vaatii hyökkääjiä
tekemään varotoimenpiteitä kuten antamaan ennakkovaroituksen
o
ICRC Rule 70:
keinojen ja tapojen käyttö sodankäynnissä mitkä luonteeltaan aiheuttavat
tarpeetonta loukkaantumista tai tarpeetonta kärsimystä on kiellettyä (kieltää
sellaiset aseet, kuin myrkky, räjähtävät luodit jne.)
o
Ei rajoita
tappojen määrää
o
Sääntö vaatii
käyttämään samantapaisia aseita
o
Koskee vain siviiliuhreja,
mikä ei tarkoita sitä, etteivätkö vahingot silti voisi olla laajoja
-
Varautuminen
o
Geneven
yleissopimusten lisäpöytäkirja (1. pöytäkirja) art. 51 kohta 2
o
siviileille on
annettava ennakkovaroitus
o
koskee sekä
valittua asetta että taktiikkaa
o
Koskee siihen
hetkeen asti, kunnes päätös on tehty hyökkäyksen laukaisemiseksi
IHL ja IHRL
o
Kaksi eri lain
haaraa
o
Ihmisoikeuslaki
(IHRL):
§ on lähtöisin kotimaisesta, synnynnäisestä
laista
§ Tarkoituksena suojella yksilöä valtion vallan
väärinkäytöltä
§ Voidaan rajoittaa (lukuun ottamatta tiettyjä
oikeuksia)
o
Kansainvälinen
humanitaarinen oikeus (IHL):
§ koskee valtioiden välisiä vihamielisyyksiä
§ Lain osa, joka säätelee valtioiden välisiä
suhteita
§ ei voida rajoittaa
§ Kaksi periaatetta:
· pakollista
· yksityiskohtaista
Historia
-
Historiassa
sotien lakeja ovat olleet:
o
rajattuja aikaan
ja tilaan
o
Usein sopimukset
allekirjoitettiin vasta sodan päätyttyä
o
Koski vain
tiettyjä taisteluita
o
Vaihtelivat
ajanjakson, paikan, moraalisten standardien ja kulttuurin mukaan
-
IHL:n alkulähteet
o
Pietarin julistus
1868 (joidenkin aseiden kieltäminen, kuten räjähtävien kiväärin luotien
o
1899 ja 1907
Haagin julistus (maasodat War on Land)
o
1925 Geneven pöytäkirja
§ tukehduttavien, myrkyllisten ja muiden
samankaltaisten kaasujen sekä bakteriologisten keinojen käytön kieltoa sodassa
o
1864 Geneven sopimus
(ensimmäinen)
§ maavoimien haavoittuneiden ja sairaiden aseman
parantaminen
o
4 Geneven yleissopimusta
1949 ja kaksi lisä pöytäkirjaa 1977
-
Haagin sopimus
o
Lähde: Haagin yleissopimus
I-XIV 1899 ja 1907
o
Sotavoimien
oikeudet
o
ei rajoita
sotatoimia, joten jättää rakoja ja epäselvyyksiä
-
Geneven sopimus
o
Lähde: Geneven
yleissopimukset I-IV 1949 ja AP I-II 1977
o
Suojelee
yksilöitä
o
ei salli
poikkeuksia
-
Geneven
yleissopimus 1949
o
Ensimmäinen
Geneven yleissopimus (haavoittuneet ja sairaat maalla)
o
Toinen Geneven
yleissopimus (haavoittuneet, sairaat ja haaksirikot merellä)
o
Kolmas Geneven
yleissopimus (sotavangit)
o
Neljäs Geneven
yleissopimus (siviilit)
-
Tapaoikeus
o
ICRC:
§ Kansainvälinen tapaoikeus koostuu säännöistä,
jotka tulevat ”yleisesti hyväksytyistä käytännöistä, jotka on hyväksytty
lakina” ja jotka ovat itsenäisiä sopimuksista syntyneisiin lakeihin nähden.
Kansainvälinen humanitaarinen tapaoikeudella on ollut merkittävä vaikutus
nykypäivän sotilaallisiin konflikteihin, koska se täyttää rakoja, joita
sopimuksista on jäänyt ja se vahvistaa uhrien suojelua.
Sotatoimien tavat ja keinot
-
Ei rajoittamaton
(Art. 22 Haagin yleissopimus 1907, Art. 35 AP I)
-
keinot – aseet
-
tavat – taktiikat
ja strategiat
-
aseet
o
laittomat aseet
o
lailliset aseet,
joilla on rajoituksia
o
aseiden
lainvastainen käyttäminen
-
periaatteet
o
Kielto käyttää
tapoja ja keinoja sotatoimissa, jotka aiheuttavat liiallisia vammoja ja tarpeetonta
kärsimystä
o
Aseiden
umpimähkäisen käytön kielto
-
liiallisen vamma
tai tarpeetonta kärsimys
o
Valtiot: Se mikä
on suurempaa kuin välttämätön kärsimys sotilaallisen kohteen saavuttamisessa
o
ICJ: Vahinko, joka
tarpeettomasti lisää taistelijoiden kärsimystä
o
ICRC: Vamma on
liiallinen tai kärsimys tarpeetonta, kun se ei ole sopusuhteessa odotettuihin
sotilaallisiin etuihin
-
Kielletyt ja
rajoitetut aseet
o
Pietarin julistus
1868
§ räjähtävät luodit
o
Haagin
yleissopimus 1899, 1907
§ räjähtävät luodit, myrkky
o
YK:n Eräitä
tavanomaisia aseita koskeva yleissopimus 1980
§ ei havaittavat osat, maamiinat, sokaisevat
laser aseet
o
Ottawan sopimus
§ miinat, rypäleaseet
Kansainväliset rikokset
o
sotarikokset
o
rikokset
ihmisyyttä vastaan
o
kansanmurha
Muiden kommenttien avulla parantelin hieman kieliasuani sekä ryhmittelin osaa asioista uudelleen. Lisäksi sain muiden antamien omien luentomuistiinpanojensa avulla täydennettyä ja lisäiltyä asioita muistiinpanoihin, jotka itseltä oli jäänyt vähemmälle huomiolle.
VastaaPoista